סקירה שבועית 13.11.16- טראמפ, הבורסה ושוק האג”ח

שלום לכל תלמידי תבונה פיננסית – ביה"ס ללימודי שוק ההון.

להלן ההתפתחויות האחרונות בשווקים:

ארה"ב

כולנו  כבר התרגלנו להפתעה לבחירתו של טראמפ ולכן לא אכביר מילים בנושא. אציין רק שכל האנליסטים בארץ ובעולם היו תמימי דעים לגבי התגובה בשווקים אם הפתעה זו תתרחש ולכן אף הזהירו לא להצביע לטראמפ. במאמרים נרחבים וניתוחים כלכליים מנומקים הסבירו לנו שהשווקים ירדו בין 10-15%, הדולר ייפול ועוד. ואכן, עם היוודע התוצאות החוזים ירדו בכ-5%, יפן נפלה, אירופה פתחה בירידות חדות, הזהב התחזק בכ-5% והדולר נחלש. אך איזה פלא, ככל שהתקרבה  שעת פתיחת המסחר בבורסות ארה"ב, הירידות התמתנו ובמהלך המסחר עברו לעליות, כאשר הזהב נחלש והדולר מתחזק. מאז, המדדים עלו 3 ימים ברציפות כאשר הדאו שובר פעמיים את שיא  כל  הזמנים!!! הסיבה לחגיגות אינה ברורה לי אך ההסברים של האנליסטים מיהרו להגיע כשהם מסבירים זאת בתכנית הכלכלית של טראמפ (שאפילו לו אינה מספיק ברורה). נשאלת השאלה האם זו לא אותה תכנית כלכלית שבעקבותיה טענו אותם אנליסטים בדיוק שהשוק יקרוס?  
מספר סקטורים שהושפעו במיחד היו סקטור הפארמה שחווה עליות חדות יחסית, עקב התפוגגות תכניתה של קלינטון להילחם במחירי התרופות המאמירים ומניות הבנקים בעליות חדות עקב ציפיה להורדת ריבית והקטנת הרגולציה. מנגד, חולשה בענף הנדל"ן המושפע מהותית מעלויות המימון העולות (ראו סעיף הבא). ההשפעות בסקטורים אלו באו לידי ביטוי גם בבורסה בת"א.                                                                                                             

שוק האג"ח

השוק העיקרי שהושפע מבחירתו הינו שוק האג"ח שחווה מיני התמוטטות כאשר תשואות האג"ח ל-10 שנים עלו ל– 2.14%- ואילו תשואת האג"ח ל- 30 שנה נושקת ל- 3%. כך, תעודת הסל על אג"ח של ממשלת ארה"ב בטווחים הגבוהים מ-20 שנה TLT ירדה בכמעט 7% בשלושה ימי מסחר.

ההסברים הם שהשוק מצפה שתכניתו הכלכלית תביא לגירעון גדול בתקציב המדינה, הגדלת החוב ועליה בשיעור האינפלציה. שוב, עליית תשואות בשוק האג"ח אמורה להעלות את עלויות המימון של החברות, לגרום לעליית ריבית ולשמש אלטרנטיבה טובה ובטוחה יותר משוק המניות. אז מדוע המניות עולות?

כמובן, השפעת עליית התשואות בארה"ב משפיעה על כל העולם וגם עלינו. תשואת האג"ח השקלית ל-10 שנים נושקת כעת ל-2.3% ואילו תשואת האג"ח הארוכה הנפדית ב-2042 עלתה ל-3.25% תוך כדי ירידת מחיר של 4% בשלושת הימים האחרונים.   

תזכורת- סדנת אופציות וול סטריט למתקדמים תפתח ביום ה', 17.11.16, שעה 18:00.

לפרטים והצטרפות- 050-8227757.

המשך שבוע טוב, זהירות נדרשת.

חיים שיבי

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני"ע המוזכרים בו ו/או ני"ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.