אגח AAA במטבעות אקזוטיים בתשואה גבוהה 10.06.15

שלום לכל תלמידי תבונה פיננסית- ביה"ס ללימודי שוק ההון.

ראשית, תודה לכל באי הכנס שקיימנו ביום ב' ומודה לכל מי ששלח את תודתו במייל או בנייד.

להזכירכם, בכנס סקרנו סקירה מאקרו כלכלית עולמית כולל השפעת המשבר היווני, הבורסה בסין ועליית התשואות באג"ח בכל העולם בכלל ובישראל בפרט.

בהמשך סקרנו את קבוצת אידיבי פיתוח- דסק"ש, כולל ההתפתחויות האחרונות, הערכת מצב השליטה ועוד. בנוסף, בצענו הערכת שווי נכסי מעודכנת לדסק"ש ואידיבי פיתוח ומשמעותן לגבי המניות, כתבי האופציה ובעלי האג"ח תוך כדי תמחור התשואה מול הסיכון באג"ח השונות של הקבוצה תוך התחשבות במח"מ , בתשלומים ובמחיר האג"ח יחסית לערכן המתואם (ייתכן ובהמשך אוציא סקירה בנושא).

בהמשך, סקרנו אג"ח שונות בחו"ל ואג"ח שונות בארץ. כ"כ ניתנו תשובות בשלב השאלות הפתוחות לשאלות הקהל.

אחד הנושאים הנוספים שעלו בכנס היה השקעה באג"ח של מטבעות אקזוטיים. אין זה סוד שהיום, בריבית האפסית, קשה להשיג תשואה, אפילו חד-ספרתית סבירה. בכדי להגיע לתשואות חד-ספרתיות סבירות עלינו להסתכן ברכישת אג"ח בדירוג נמוך ו/או מח"מ גבוה. לסיכון המח"מ התוודענו לא מכבר כאשר האג"ח הממשלתית הצמודה הארוכה ( 2045) נפלה כ-20% מערכה תוך מעט יותר מחודש ימים. לגבי הדירוגים (או אי דירוג) הסכנה ברורה לאור התספורות שחוו משקיעי האג"ח בשנים האחרונות.

אחת האפשרויות לגיוון תיק ההשקעות היא השקעה באג"ח של מדינות הנושאות תשואה גבוהה במטבע מקומי כגון טורקיה, הודו, רוסיה, דרום- אפריקה  וברזיל. השקעה זו נושאת בחובה שני סיכונים עיקריים : 1. סיכון מטבעי – מטבעות אלו הינן בעלי תנודתיות גבוהה ובעלות סיכון לביצוע פיחות חד בערכן. לדוגמא הלירה הטורקית שירדה בתחילת השבוע ב-5% בתגובה לתוצאות הבחירות שם, הקריסה האחרונה בשער הרובל ובכלל, הירידה הדו- ספרתית בשערי המטבעות במדינות המתפתחות עקב החשש מעליית ריבית בארה"ב- מה שעלול להמשיך להעיק על שערי מטבעות אלה. 2. סיכון חדלות פירעון – במדינות אלה מצב הכלכלה בד"כ שברירי יותר ועלול להגיע למצב של מחיקת חובות ( אם בהסדר ואם לא) או תספורת עמוקה.

לגבי סיכון המטבע, חלקו יכול להיות מנוטרל ע"י קבלת ריבית גבוהה היכולה לתת הגנה חלקית כנגד פיחות חד. כמובן, פיחות חד אינו הכרח וייתכן שהמטבע יחווה אף תיסוף חד ויוסיף רווח הון נאה בתוספת לריבית הגבוהה (ניתן לראות שאף מטבעות של מדינות מפותחות כגון היורו או הין היפני חוו פיחות חד של עשרות אחוזים וזאת בקבלת ריבית אפסית). לגבי סיכון חדלות הפירעון ניתן להשקיע באג"חים של בנקים המדורגים AAA כגון הבנק האירופאי או העולמי לפיתוח או בנקים בשליטת ממשלת גרמניה המנפיקים אג"חים הצמודים למטבעות שונים במח"מים שונים.סכום ההשקעה הוא במינימום של 5000$. ההשקעה היא בדולרים צמודים למטבע המבוקש והעסקה נעשית דרך עושי שוק. פירוט מעשי כיצד ניתן לרכוש את האג"ח ניתן בכנס- בקצרה, ניתן לבצע דרך ני"ע זרים בכל בנק או חבר בורסה.

אם נוציא מדינות כגון רוסיה ואחרות מאפשרות ההשקעה נמצא כי בברזיל למשל ניתן להשיג תשואות גבוהות. רק לפני שבוע העלה הבנק המרכזי בברזיל את הריבית מרמה של 13.25% לרמה של 13.75%. שימו לב! בהשקעה באג"ח AAA התשואה כמובן נמוכה מתשואת  האג"ח הממשלתי באותה מדינה.

להלן מספר דוגמאות שניתנו בכנס כולל מספר נייר (ISIN ). נבחרו כדוגמה אג"ח בעלות מח"מ נמוך יחסית ממספר סיבות שצוינו, ביניהן עקום תשואות יורד (תשואה בטווח קצר גבוהה מטווח ארוך), חשש מעליית ריבית נוספת שתביא לפגיעה במח"מ ארוך, סחירות ועוד. יש סדרות רבות דומות:               

 

שם מנפיק

מטבע

דירוג

ריבית

נקובה

פדיון

מח"מ

תשואה

לפדיון

מחיר

ISIN

EUROPIAN INVESTMENT BANK

ריאל ברזילאי

AAA

6

25.01.16

0.7

12.2

96.3

XS0876113373

INTL BK RECON&

DEVELOP

ריאל ברזילאי

AAA

9.5

02.03.17

1.77

10.7

98  

XS0490455069

INTL FINANCE CORP

ריאל ברזילאי

AAA

10.5

17.04.18

2.71

10.8

99.1

XS1055095290

KFW

(ממשלת גרמניה)

לירה טורקית

AAA

7.75

02.03.16

0.75

12.3

98.5

XS0585517245

 

 

בהצלחה ושיהיה לכם סוף שבוע טוב.

 

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני"ע המוזכרים בו ו/או ני"ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.