אובמה והמצוק הפיסקאלי 15.11.12

קבלת הפנים של וול-סטריט לבחירתו מחדש של אובמה לכהונה שנייה לא הייתה מלבבת במיוחד, בלשון המעטה. המדדים המובילים צנחו תוך יומיים בכ-3.5% ואינם מצליחים להתאושש.

אז מהו אותו מצוק פיסקאלי שכולם חוששים ממנו?

בסוף השנה הנוכחית אמורות לפקוע הטבות מס שונות אשר הונהגו עוד בימי הנשיא בוש.

פקיעת הטבות מס אלו עשויה לצמצם את הגירעון התקציבי של ארה”ב, אך עלולה לפגוע קשות במדיניות התקציבית והמוניטארית המרחיבה האגרסיבית אשר מיועדת לחלץ את הכלכלה האמריקאית מהמצב העגום אליו נקלעה. רק השבוע פורסם שהגירעון התקציבי בחודש אוקטובר לבדו הסתכם ב-120 מיליארד דולר, הרבה מעל התחזיות לגירעון של 114 מיליארד דולר ולעומת גירעון של 98 מליון דולר בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.

חוקים אלו שעלולים לגרוע כ-600 מיליארד דולר מהכלכלה עלולים להפחית את הצמיחה האנמית הקיימת בכ-4% ובעצם לדרדר את הכלכלה הגדולה בעולם למיתון.

בין ההקלות שיבוטלו: ביטול הקלות מס לשכירים שיגרור העלאה של 2% במס הכנסה וביטול הקלות מס לעשירים, מה שיגרום להקטנת הצריכה דווקא בעת הנוכחית. ביטול תמריצים והקלות מס למעסיקים, דווקא כששיעור האבטלה הרשמי עומד על כ-8%. קיצוצים אוטומטיים בתקציבי משרדי הממשלה השונים, מיסים חדשים הקשורים לרפורמת הבריאות של אובמה ועוד.

ספציפית לשוק ההון-מדובר על העלאת מס ריווחי הון מ-15% היום ל-24% בינואר 2013 וביטול הפטור ממס על דיווידנדים, מה שעלול לגרום לשטף מכירות בשוק ההון לקראת סוף השנה הנוכחית ובתחילת השנה הבאה.

כאמור, אי הארכת ההטבות עלולה לגרום לירידה בצמיחה בשיעור של כ-4%, הגדלת מספר המובטלים לפחות במיליון איש ופגיעה קשה בשוק ההון.

אז מה הבעיה להאריך את תקופת ההטבות?

עלינו לזכור שהחוב של ארה”ב גדל בקצב מטורף של מעל טריליון דולר בשנה, לכן ישנם ויכוחים (בעיקר פוליטיים) בין הרפובליקאים והדמוקרטים היכן לקצץ והיכן להשאיר או לשנות את הטבות המס. כל העולם מקווה שהצדדים יתעשתו ויגיעו להסכמה במהירות האפשרית.

נקווה גם אנו שלשם שינוי יגבר ההיגיון על היריבות הפוליטית.

סוף שבוע טוב.

חיים.