אודות חיים שיבי, מנהל תבונה פיננסית – ביה”ס ללימודי שוק ההון

“אינני מרגיש חובה להאמין כי אותו אל שהעניק לנו תבונה, הגיון ושכל התכוון שנוותר על השימוש בהם”- גליליאו גליליי.

מבלי להתכוון לכך, מכוון המדען המפורסם את דבריו לרוב משקיעי שוק ההון בימינו.

ודאי יצא לכם לבחון השקעות בשוק ההון, לרכוש מניות או ני”ע אחרים כי חבר המליץ או מישהו “נתן טיפ”. רכשתם במיטב כספכם ללא שום מושג מה באמת רכשתם, מה הסיכון בהשקעה ומה הרווח הצפוי בה?

הרי, אם תחליטו לרכוש סמארטפון משוכלל שעולה כמה מאות שקלים תבצעו את כל הבדיקות הנדרשות, תשאלו, תחקרו, תבצעו השוואת מחירים באינטרנט, ואם יתברר לכם שבקצה השני של העיר המוצר שחיפשתם עולה 50 ₪ פחות, לא תתעצלו, תיכנסו לרכב, תבזבזו זמן ודלק וזאת כמובן בכדי להצדיק את הבדיקה המעמיקה שעשיתם שחסכה לכם הרבה כסף. אך דווקא כשמדובר במיטב כספיכם, אתם מסכנים עשרות ומאות אלפי ₪ (ולעיתים גם מיליוני ש”ח) כי “מישהו אמר לי”.

לימודי שוק ההון בביה”ס תבונה פיננסית

אסור, אבל אסור לחלוטין לרכוש ני”ע ללא הבנת תנאי הנייר, מה החברה עושה, מה הסיכון/ סיכוי וכדומה.

אה, זה קשה….. צריך להבין…. אז מה? עדיף להמר? בשביל זה יש קאזינו.

והאמת? זה גם לא כל-כך קשה!!!

“הצלחה בשוק ההון אינה מחייבת איי.קיו. גבוה במיוחד. מה שנדרש מעבר לאינטליגנציה ממוצעת, הוא קור רוח ומשמעת כדי לשלוט בדחפים הפנימיים שמכניסים את המשקיעים לצרות” – וורן באפט

וזה באמת לא קשה! זאת אתם יכולים לאמת עם אלפי התלמידים שלמדו אצלי בשנים האחרונות. החל מאנשים שבאו ללימודים ללא ידע מוקדם כלל, ועד למנהלי תיקים מתוחכמים שרצו ידע נוסף בתחומים מתקדמים יותר. מה שדרוש זה להבין את הכלים בשוק ההון , את ההתנהגות שלהם, ואת הרעיון הכלכלי מאחוריהם.
נכון, אני לא מלמד אתכם להמר, מכיוון שאיני יודע לעשות זאת טוב יותר מכם, אך אלמד אתכם לבחון את הנתונים באופן מושכל כלכלי וקר.

“אנחנו פוחדים כשאחרים תאבי בצע, ואנחנו תאבי בצע כשאחרים פוחדים”- וורן באפט.

הבסיס בכל השקעה חייב להיות כלכלי. הבעיה היא שבטווח הקצר שווי ני”ע בבורסה אינו משקף את שווים הכלכלי ולכן יש לבחון אותה כהשקעה לטווח ארוך. כל הרעיון הוא שני”ע ערך בבורסה נסחר בד”כ הרבה מעל או מתחת לערכו הכלכלי האמיתי ומסיבה זו ניתן להרוויח. בטווח הארוך יותר סביר שני”ע יחצה את שוויו הכלכלי בדרכו למעלה או למטה אך, ברוב המקרים יתברר לנו שניתן לממש אותה ברווח נאה גם בטווח הקצר.

הרעיון הוא לתכנן השקעה לטווח יותר ארוך אך לא לשלול מימוש רווח מהיר בזמן הקצר, גם אם לא מיצינו את כל פוטנציאל הרווח. “I MADE ALL MY MONEY BY SELLING TOO SOON” אמר אחד המשקיעים הגדולים בוול- סטריט. בקיצור-אל תהיו חזירים.

הבעיה היא שרוב הציבור עובד הפוך: משקיעים לטווח קצר כדי לעשות רווח מהיר ואם זה לא קורה הופכים להיות משקיעים לזמן ארוך. אמרה ידועה בשוק ההון: “מי זה משקיע לטווח ארוך? ספקולנט שנתקע עם סחורה”.

אז מי אני? מעט רקע עלי:

את שירותי הצבאי סיימתי כסרן בחיל התותחנים. בין היתר תפקדתי כמפקד פלוגה בבית הספר לקצינים (בה”ד1 ),מדריך בקורס מפקדי תותחנים וקמב”ץ.

לאחר מכן, נרשמתי לאוניברסיטת תל- אביב ובמהלך השנים צברתי את התארים הבאים:

2001 – 2006 תואר שני בפסיכו-ביולוגיה (מדעי המוח ומערכת העצבים) באוניברסיטת תל-אביב.
1991 – 1995 תואר שני בכלכלת עסקים (התמחות-מימון) באוניברסיטת תל-אביב
1987 – 1990 תואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) באוניברסיטת תל-אביב.

קורסים:

לימודי פיזיקה ואסטרופיזיקה (חטיבה מורחבת) – אוניברסיטת תל – אביב

הידע האקדמאי הרב שצברתי נוצל מיד לכוון המעשי שכולל בין היתר את ההרצאות בשוק ההון לצד עבודה מעשית בשוק ההון כאנליסט בבנק דיסקונט , כיועץ לחברה לניהול קרנות גידור ולגופים מוסדיים בתחום קרנות נאמנות וניהול תיקים.

את דרכי בהרצאות התחלתי עוד בשנת 2001 בהיותי תלמיד מצטיין בחוג לכלכלה באוניברסיטה, בהמשך כמרצה במוסדות אחרים להשכלה גבוהה, בנקים וכמובן במכללת מגמות לצידו של מנדי עד לסגירתה.

החלטתי לצאת לדרך עצמאית משלי, ולהמשיך ללמד את מה שאני מאמין בו: הכרות מעמיקה של השוק, ללמד אותכם לשאול את השאלות הנכונות בזמן הנכון ובמקום הנכון.

הקורסים יכללו קורסים בסיסיים לקהל הרחב, דרך הכנה לבחינות של הרשות לניירות ערך לקבלת רישיון יועץ השקעות או מנהל תיקים ועד קורסים מתקדמים ייחודיים בנושאים שונים שפיתחתי על סמך הניסיון המעשי הרב שלי בתחומים השונים. הקורסים יערכו בקבוצות או בשיעורים פרטניים, בהתאם לדרישה ולרמה.

אני מזמין אתכם לחלוק עימי את הידע הרב שצברתי במשך השנים, שהעברתי כבר לאלפי תלמידים ואשמח לחלוק עם אלפים נוספים.

להתראות בקורס הקרוב, חיים שיבי.