בועת שוק האג”ח- 11.07.16

שלום לכל תלמידי תבונה פיננסית – ביה"ס ללימודי שוק ההון.

מאז הברקזיט אנו עדים למגמת עליות חדות במחירי האג"ח הממשלתיות ובעיקר של המדינות החזקות כלכלית וירידת התשואות לרמות אפסיות ואף שליליות, רמות שמעולם לא הכרנו.

כך, האג"ח ל-10 שנים של ממשלת גרמניה נסחרת בתשואה שלילית של 0.2%, של יפן בתשואה שלילית של 0.3% ושל שוויץ בתשואה שלילית של 0.6% !

המדהים הוא שבשוויץ קיימות אג"ח ל-50 שנה ואף הן נסחרות בתשואה שלילית.

כיום, כ-13 טריליון דולר מושקעים באג"ח ממשלתיות הנושאות תשואה שלילית.

זה לא שהאג"ח האחרות כה מפתות: בהולנד, אוסטריה, צרפת ודנמרק התשואה אמנם חיובית אך נמוכה מ – 0.2% עד אפסית ואילו באירלנד, שלא מכבר נזקקה לחילוץ התשואה כ-0.45%.  

נוצר מצב אבסורדי בו התשואות במדינות בעיתיות כגון ספרד ואיטליה הנושאות על גבן חוב גבוה ומערכת בנקאות רופפת, נמוכה משמעותית מאשר בארה"ב ,שם התשואה ירדה ל – 1.37%.

התשואות בארה"ב המשיכו לרדת ביום ו' האחרון וזאת למרות נתוני התעסוקה הטובים שעשויים בכ"ז לרמוז על העלאת ריבית אם יתקבלו נתונים חיוביים נוספים.

אצלנו התשואה עוקבת אחר זו שבארה"ב והאג"ח ל-10 שנים נסחרת בתשואה של 1.6%.

באפיק צמוד המדד התשואות שליליות עד מח"מ של 9 שנים ובכדי לקבל תשואה חיובית שאינה אפסית יש לרכוש את האג"ח הצמודה הנפדית ב-2036- בעוד 20 שנה. באג"ח זה שהמח"מ  שלה  15.5 שנים נקבל תשואה מדהימה של 0.8% (צמוד למדד).

ירידת תשואות מהירה זו לוותה כמובן בעליה חדה במחירי האג"ח. לדוגמה, מחיר האג"ח הארוך ביותר בבורסה הישראלית, אשר נפדה ב-2045 (עוד 29 שנים)  עלה ב-17.5% מתחילת השנה.

אג"ח זו, בעלת מח"מ של 25.3 שנים נסחרת בתשואה של 0.9% בלבד. באופן גס ניתן לומר שמי שהחזיק בה מתחילת השנה הרוויח רווח השקול לרווח המצטבר הממוצע באג"ח זה ל-19 השנים הבאות!

מדוע זה קורה? בראש ובראשונה "אשמים" במצב הבנקים המרכזיים בעולם אשר לראשונה בהיסטוריה רוכשים כמויות אדירות של אג"ח ממשלתיות ללא קשר לתשואה- כלומר גם בתשואה שלילית. התחיל במהלך המסיבי הבנק הפדרלי של ארה"ב שרכש טריליוני דולרים של אג"ח ממשלתיות ואג"ח מגובות משכנתאות. תוך כדי וגם לאחר שהפסיק זה את הרכישות המשיכו במדיניות ואף בעוצמה גבוהה יותר, הבנקים המרכזיים של מס' מדינות ובראשן יפן והבנק המרכזי האירופאי ( ויש המצפים להצטרפותו המהירה של הבנק הבריטי למהלך דומה). הבנק האירופאי רוכש מדי חודש 80 מיליארד יורו באג"ח ממשלתיות ואף קונצרניות (לאחרונה דווח כי רכש אג"ח של תאגיד פולסווגן). הרכישות מתבצעות ללא אבחנה (על פי חלוקה מראש) בין אם מדובר באג"ח של ממשלת גרמניה הנושאות תשואה שלילית (המבטיחה הפסד ודאי לבנק המרכזי המדפיס כסף לשם המהלך), או רכישת אג"ח של איטליה או ספרד בתשואה נמוכה מהסיכון הראוי להן.

למהלך זה הצטרפו המשקיעים אשר חששו מסיכון והעבירו כספים לשוק האג"ח אשר מווסת ע"י הבנקים המרכזיים – זאת בלי להסתכל בתשואה ובסיכון. ייתכן ואג"ח של גרמניה ושוויץ שליליות גם עקב חשש המשקיעים מהתפרקות גוש היורו ואז גם אם מפסידים מעט על האג"ח הגרמניות ,הרי ממשלת גרמניה תשלם את חובה במטבע שיהיה לה עם הפירוק (אולי חזרה למרק).

זו גם אחת הסיבות לירידת התשואות בארה"ב למרות ההפתעה הטובה בנתוני התעסוקה – ייתכן כי משקיעים אירופאיים מעבירים כספים מתשואה אפסית לאג"ח הנושא תשואה חיובית , הנראית גבוהה מהותית מבאירופה ובוודאי תהווה מפלט במקרב של התפרקות גוש היורו.

המשקיעים רק שוכחים שהשווקים תמיד מפתיעים ורצים לשוק האג"ח תוך הנחה שאין סיכוי להעלאות ריבית בשנה הקרובה ואולי שוק זה יניב רווח הון נוסף בטווח הקצר. במרוץ אחר תשואה מעט גבוהה יותר המשקיעים המוסדיים נוטים להאריך מח"מ ובכך לשטח את עקום התשואות. במצב זה, בכדי לקבל תשואה של חצי אחוז יותר, מסתכנים בהפסד של אחוזים ניכרים מהשקעתם ואף בהפסד דו- ספרתי גבוה ככל שהמח"מ מתארך! ,

תזכורת- קורס אופציות וחוזים עתידיים יפתח ביום ה', 14.07.16, שעה 18:00, שעור ראשון מלא על כתבי אופציה – שמוש מעשי, גידור ומינוף.

לפרטים והצטרפות- 050-8227757.

 

המשך שבוע טוב,

חיים שיבי

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני"ע המוזכרים בו ו/או ני"ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.