הירושה של פישר 16.0513

ביום ב’ האחרון, ה- 13.05, הודיע בנק ישראל במפתיע , שבועיים לפני המועד הרגיל של החלטות והודעות הריבית של הבנק על הורדת הריבית ותכנית ארוכת טווח לרכישת מט”ח.

במסגרת התוכנית הורדה הריבית במשק ב-0.25% ל-1.5%, ותושק תכנית רכישת דולרים רב-שנתית.

במסגרת התוכנית ירכוש בנק ישראל מט”ח בכמויות המותאמות עם השפעת הפקת הגז על מאזן התשלומים, ובמסגרת זו ירכוש בנק ישראל 2.1 מיליארד דולר עד סוף שנת 2013.

הורדת הריבית המפתיעה באה לאחר סבב הורדות ריבית בעולם כולו. כך הורדה הריבית ב-0.25% באירופה, אוסטרליה, דרום-קוריאה, יפן והודו, והיד עוד נטויה. הורדות אלו גרמו לעליית פערי הריבית בין ישראל לבין המדינות האחרות והגברת הלחץ לייסוף השקל.

הורדת הריבית תפחית גם את ריבית הפריים ב-0.25%, מה שיוזיל את התשלומים החודשיים של לוקחי המשכנתאות במסלול הצמוד לפריים.

למרות שהוזלת ריבית המשכנתאות מנוגדת למדיניות הבנק, הרי שהמשך ההאטה העולמית (ראו נתונים בהמשך), העלאת המיסים והקיצוץ בתקציב, ביחד עם היחלשות הדולר והפגיעה בתעשייה וביצואנים הביאה את בנק ישראל לפעול.

ברור לכולם, שמטרתו העיקרית של מהלך זה היא לחזק את הדולר!!!

הדולר, שירד מתחת ל-3.55 והפרשי הריבית משכו עוד ספקולנטים שייתכן שבנו על חולשתו של פישר שעוד מעט פורש ולכן לא יעז לעשות מהלך דרמטי לפני פרישתו. וכאן הייתה ההפתעה הגדולה: הורדת ריבית מפתיעה בעיתוי לא שגרתי, תוך כדי חישוק הנגיד הבא לרכישות דולרים  בתוכנית רב שנתית (שתיבחן שוב ב-2018 עם השקתה של קרן העושר המיועדת לטפל בהכנסות המדינה מהגז).

בנוסף אומר פישר בפירוש לספקולנטים כי בנק ישראל, כמו בעבר, ימשיך לפעול בשוק המט”ח ללא קשר לתוכנית הרכישות, במקרה של תנודות חריגות בשער החליפין אשר אינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים או כאשר שוק המט”ח אינו מתפקד כיאות.

המסר שהעביר פישר הוא רמז עבה לספקולנטים שבנק ישראל עשוי להגיב בל עת ובמפתיע, כפי שעשה עתה, הן ברכישת דולרים והן בהפחתת ריבית נוספת.

לעת עתה הצעדים המפתיעים גררו עלייה של כ-3% בשער הדולר.

נתונים כלכליים אחרונים

ארה”ב:

מדד פעילות הייצור בניו- יורק נסוג ב-1.4% במאי לעומת עלייה של 3.15 באפריל וציפייה לעלייה של 4% במאי.

מדד המחירים ליצרן ירד ב-0.7%, הנמוך מאז פברואר 2010, בהמשך לירידה של 0.6% במרץ. כל הירידה נבעה מירידת מחירי המזון והאנרגיה.

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל ירד ב-0.4% בהמשך לירידה של 0.2% במרץ.

התפוקה התעשייתית ירדה ב-0.5% באפריל, הירידה החזקה מזה 8 חודשים, לאחר עלייה של 0.3%  במרץ.

ניצול כושר הייצור באפריל ירד ל- 77.8% באפריל לעומת 78.3% במרץ.

נתוני תביעות האבטלה השבועיים ממשיכים להיות תנודתיים עם עלייה ל- 360 אלף איש לעומת 328 אלף איש בשבוע הקודם.

בענף הנדל”ן גדלו אישורי הבנייה באפריל ל-1.02 בקצב שנתי לעומת תחזיות של 940 אלף, אך מנגד, התחלות הבנייה ירדו לקצב שנתי של 850 אלף לעומת ציפיות ל-980 אלף.

מדד אמון הקבלנים עלה ל-44 מ-41 באפריל. יש לציין שרמה מתחת ל-50 משקפת פסימיות לגבי ענף הנדל”ן ורמה של מעל 50 נמדדה בפעם האחרונה ב-2006.

גוש היורו:

ברבעון האחרון התכווץ התוצר בגוש היורו ב-0.2% בהמשך להתכווצות של 0.6% ברבעון הקודם. זהו רבעון שישי רצוף של התכווצות גוש היורו.

כלכלת גרמניה החזקה צמחה רק ב-0.1% ברבעון האחרון, כלכלת צרפת רשמה רבעון שני רצוף של צמיחה שלילית בשיעור 0.2% ונכנסה רשמית למיתון וכלכלת איטליה התכווצה ב-0.5%.

למרות הנתונים המאכזבים שוקי המניות ממשיכים בשלהם וממשיכים לשבור שיאים חדשים כמעט כל יום.

שיהיה סוף שבוע טוב לכולכם.

חיים שיבי.

תגובה אחת