יאיר לפיד. קוסם? 10.10.13

כשנכנס יאיר לפיד לתפקידו כשר האוצר עמד הגירעון (2012) התקציבי על 4.2% ויחס החוב לתוצר עמד על 73% (יחס טוב כשלעצמו לעומת מדינות אחרות). והנה, רק מספר חודשים בתפקידו והגירעון התקציבי עומד על 3.9% ויחס החוב לתוצר על 67%.

אין ספק שזוהי פתיחה נהדרת לקמפיין הבחירות הבא. אם נניח לצורך הפשטות שנתונים אלה ישמרו עד הבחירות הבאות אזי יוכל מר לפיד להתהדר בפרומו הבא: "עם כניסתי לתפקיד הקשה כשר אוצר, הגירעון התקציבי היה 4.2% ויחס החוב לתוצר עמד על 73%. עקב כך נאלצתי לנקוט בצעדים לא פופולאריים. אך היום אני עוזב את תפקידי כאשר הגירעון עומד על 3.9% ויחס החוב לתוצר על 67%".

מובן, שאין שום קשר בין תפקודו של יאיר לפיד כשר אוצר ( ואין אני מתיימר לתת לו ציון בנושא זה כרגע) לבין השיפור הדרמטי בנתונים.

כל השיפור נבע משינוי חישוב מדידת התוצר שהוצע ע"י האו"ם ומחייב בפועל את כל המדינות המפותחות. שינוי זה גורם או יגרום לעליית התוצר בכל המדינות המפותחות החברות ב-OECD.

ארה"ב, אוסטרליה ובריטניה כבר אימצו את הנוסחא החדשה ו"נהנו" מגידול בתוצר ואירופה החבוטה "תהנה" מגידול התוצר בשנת 2014, מה שיביא לשיפור ביחס החוב-תוצר וביחס החוב לגירעון במדינות עתירות החוב באירופה. אכן פלא כלכלי.

בישראל אימצנו חלק מהנוסחא עתה ואילו חלק נוסף (הקשור למדידת הוצאות והשקעות ביטחוניות) יתווסף כנראה בשנת 2014 ויגרום לעלייה נוספת בתוצר ו"שיפור" נוסף ביחס החוב-תוצר והגירעון כאחוז מהתוצר.

עקב הפלא החשבונאי הנ"ל צמח התוצר של המדינה בבת אחת בכ-65 מיליארד שקל ונושק לטריליון שקל ולעדכון של 2014 יתווספו כנראה עוד עשרות מיליארדי שקלים וכך התוצר של המדינה יעבור בקלות את הטריליון שקל בלי שעבדנו דקה יותר. אכן קסם!!!