מה היה השבוע? סקירה כלכלית ושחרית אג”ח ז’ 11 אוקטובר, 2012

הנתונים הכלכליים הגרועים שממשיכים להתפרסם באירופה, בעיית החובות המעיקה על המדינות החברות בגוש היורו והאבטלה הגואה בעולם גרמו השבוע לקרן המטבע העולמית להנמיך את תחזיות הצמיחה של הכלכלות ברחבי העולם.

על פי תחזיות מעודכנות של קרן המטבע הבינלאומית, הבנקים האירופיים יצטרכו ככל הנראה למכור נכסים בשווי של עד 4.5 טריליון דולר בשנת 2013.

כתוצאה מכך, בנקים ברחבי אירופה יאלצו להעניק פחות אשראי, בעיקר במדינות איטליה, ספרד, יוון, פורטוגל, אירלנד וקפריסין ,והצמיחה בהן תקטן בכ-0.4% לעומת התחזית הקודמת.

במהלך השנה האחרונה ציבור המשקיעים משך סכום של מעל חצי טריליון יורו ממדינות איטליה וספרד. סכום זה, רובו ככולו עבר למדינות כגון גרמניה וצרפת למרות התשואות האפסיות הקיימות שם.

כך, לדוגמא לפי התחזית החדשה, כלכלת ספרד תתכווץ ב-1.3% ב-2013 ולא תצליח לצמצם את הגירעון עד 2017. כתוצאה, הורידה סוכנות הדירוג S&P  את דירוג האשראי ארוך הטווח של ספרד מ-“+BBB” ל–”BBB-” עם אופק דירוג שלילי, רמה אחת מעל אג”ח זבל. הורדת דירוג זו עשויה להאיץ את בקשת הסיוע של ספרד מהבנק המרכזי האירופי.

ביוון, מתברר לקרן המטבע שהחילוץ לא עובד (איזו הפתעה?!). החוב שלה ב-2013 יעלה ל-180% מהתוצר, למרות החילוץ. אפילו בצרפת הגירעון השנה יסתכם ב-.7% מהתוצר ו-3.5% בסוף 2013, הרבה מעל התחזיות. התחזית לגוש היורו כולו היא לכיווץ של 0.4% בשנת 2013 ואילו תחזית הצמיחה העולמית לשנת 2013 קוצצה מ-3.9% ל-3.3%.

 

שחרית אג”ח ז’

באיגרת חוב מובנית זו דנו רבות בקורסים קודמים, ניתחנו את המבנה שלה ותמחורה, סיכויים וסיכונים. בעיקר דנו בה בכנס הכלכלי האחרון שנערך ב- 21.09.12.

בכנס הערכנו שאיגרת חוב זו יכולה לשמש תחליף לשחרית אג”ח ה’ שיצאה לפדיון כפוי. כ”כ הערכנו שעקב הפדיון הכפוי בשחרית אג”ח ה’ עולה הסבירות לביצוע פדיון כפוי בשחרית אג”ח ז’, עקב התנאים הדומים בהן.

בקצרה, זוהי איגרת חוב ללא הצמדה (קרן מובטחת- 100 אגורות), משלמת ריבית שקלית של ריבית התלבור לשלושה חודשים בתוספת של 4.5% לשנה (התשלום אחת לרבעון) אך ורק בהתקיים שני תנאים מצטברים 1. שער הריבית השקלית ל-10 שנים גבוה משער הריבית השקלית לשנתיים (עקום תשואות עולה). 2. שער הדולר היציג מעל 3.83 ש”ח, שזהו התנאי המהווה את המגבלה האפקטיבית האמיתית. הריבית נצברת על בסיס יומי, כאשר כל יום שהדולר נע מעל 3.83 ש”ח נצברת לטובת המשקיע 1/365 מהריבית. הקרן השקלית מובטחת והפדיון הסופי ב- 23 ביולי 2019. בנוסף, האג”ח ניתנת לפדיון מוקדם לפי דרישת המנפיק, בכל מועד תשלום ריבית, לפי ערכו המתואם (כולל הריבית הצבורה, אם נצברה).

אג”ח זו מגובה ע”י Commonwealth Bank of Australia ((CBA . מבלי להלאות אתכם בפרטים, משמעות הדבר שהסיכון באג”ח זה, הוא הסיכון של ,CBA  אשר מדורג בעולם בדירוג AA – יציב. דירוג זה מקנה לאג”ח בארץ דירוג של AAA.

בכנס האחרון, הערכנו שיש סיכוי סביר שיבוצע פדיון כפוי גם לאג”ח זה, עקב התנאים הדומים וזהות המנפיק אשר ביצע פדיון כפוי בשחרית אג”ח ה’. במועד זה נסחרה איגרת החוב במחירים של 94.5 עד 92.2 אגורות (מחיר אחרון).

ב- 23.10  , פחות משבועיים מאז הכנס, התפרסם דו”ח מיידי בדבר פדיון מוקדם מלא של אגרות חוב  מסוג שחרית (סדרה ז’) שיחול ביום ה- 23 באוקטובר 2012.

מכיוון שהפדיון הוא לפי הערך המתואם, התקבול יהיה כ-101.7אגורות – 10.3% יותר מהשער האחרון ו-7.6% יותר למי שרכש בשער הגבוה.

אכן, תשואה לא רעה בשבועיים למי שהספיק לרכוש את האג”ח.

בברכה

חיים שיבי

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני”ע המוזכרים בו ו/או ני”ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ”ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.