סקירה שבועית 23.09.14

שנה טובה לכל תלמידי תבונה פיננסית – ביה"ס ללימודי שוק ההון

לפני כעשרה ימים בוצע פדיון של הסטרקצ'ר על מניות ויזה, פיליפ מוריס ו-AIG. להזכירכם, סטרקצ'ר זה משלם ריבית של 11.9% שנתית והקרן מובטחת כל עוד אחת משלוש המניות לא ירדה בלמעלה מ-40%. לפירוט מלא של תנאי הסטרקצ'ר, סיכונים וסיכויים, ראה במאמר שפורסם הסטרקצ'ר על מניות ויזה, פיליפ מוריס ו-AIG. מכיוון ששער שלוש המניות היה מעל מחיר הבסיס שלהן, בוצע פדיון מלא לפי שער 100 בתוספת ריבית של 11.9%. היות והסטרקצ'ר נרכש בדולרים המשקיעים קיבלו תשואה דולרית שנתית של 11.9% על השקעתם. 

 

 להלן ההתפתחויות האחרונות בשווקים מאז הסקירה האחרונה:

האירוע המהותי בשווקים  השבוע היה הצבעתם של תושבי סקוטלנד בעד הישארותה בבריטניה (לפחות כרגע). כתגובה מיידית התחזקה הליש"ט מול הדולר אך שבה להיחלש לקראת סוף המסחר.

ביום ה' האחרון הושלמה ההנפקה הגדולה בהיסטוריה. היקף ההנפקה של חברת עליבאבא- ענקית המסחר האלקטרוני הסינית מסתכם ב-25 מיליארד דולר לאחר שהחתמים מימשו את האופציה לרכוש מניות נוספות של החברה במחיר ההנפקה- $68 (GREEN SHOE).

ביום ו' האחרון החלה להיסחר מניית עליבאבא (BABA) שסיימה את המסחר בעלייה של  38% (למחיר של 94$) על מחיר ההנפקה והגיעה לשווי שוק של מעל 230 מיליארד דולר ועקפה בכך את השווי של חברות כגון פרוקטור גמבל ,קוקה קולה ופייזר וכן את פייסבוק, אי.בי.אם, אמזון, אינטל ואורקל מתחום הטכנולוגיה. עליבאבא כיום הנה חברת הטכנולוגיה הרביעית בגודלה בעולם לאחר אפל, גוגל ומיקרוספט והחברה העשירית בגודלה בוול-סטריט בנתוני שווי שוק.

הבנק הפדראלי הותיר את הריבית ללא שינוי, וכך גם את תחזית מועד תחילת העלאות הריבית שלו. הבנק ממשיך לצמצם את תכנית רכישות האג"ח שלו, שצפויה להגיע אל סיומה בחודש הבא. נותר לו לרכוש אג"ח מדינה בסכום של 10 מיליארד דולר ואג"ח מגובות משכנתאות בסכום של 5 מיליארד דולר. הפד לא שינה את נוסח ההודעה כי הריבית תישאר ללא שינוי זמן רב לאחר הפסקת הרכישות.

הודעה זו מעט סותרת את תחזית הנגידים כי הריבית תעמוד על 1.375% בסוף שנת 2015.

כרגע, השוק בוחר להתעלם מסתירה זו ומעריך שהריבית לא תעלה לרמות אלה בסוף 2015. ייתכן,עקב פרסום נתוני מאקרו חלשים יחסית במשק האמריקאי.

גם באירופה הנתונים הכלכליים מאד חלשים כאשר מדד הסנטימנט הכלכלי  באירופה ירד לרמתו הנמוכה מאז סוף 2012- 14.2 נקודות בלבד לעומת 23.7 נקודות בחודש הקודם. גם בגרמניה- הקטר הכלכלי של אירופה ירד מדד הסנטימנט הכלכלי לרמת שפל של 6.9 נקודות החודש.

בישראל,מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט ירד אצלנו ב- 0.1% ובעצם לא עלה מתחילת השנה וכן בשנים עשר החודשים האחרונים. ציפיות האינפלציה לשנה קדימה הן סביב 1.1%.

בהחלטת הריבית של בנק ישראל לחודש אוקטובר נקבע כי היא תישאר ברמתה הנוכחית –  0.25%  עקב האינפלציה האפסית. כמו-כן בנק ישראל צופה שיעור צמיחה  מופחת של 2.3% ואילו לפי הלמ"ס הצמיחה תהיה אף נמוכה יותר- 2% בלבד המשקף שיעור צמיחה שלילי לנפש.

במקביל, הדולר ממשיך להתחזק לרמה של 3.66, מה שעשוי לתרום לגידול ביצוא לאחר נתוני יצוא מאכזבים מתחילת השנה ולשיפור מה בנתוני הצמיחה. האג"ח ל-10 שנים נסחרת בתשואה נמוכה של כ- 2.4% הנמוכה בכ- 0.15%  מתשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב – 2.56%.

אצלנו, באפיק הקונצרני האג"ח ממשיכות להיסחר בתשואות שפל למרות שעלו בכחצי אחוז באחרונה. כך, מדד תל-בונד 20 נסחר כרגע (יום ב') בתשואה פנימית של  1.36% (מעל המדד) לעומת.0.7% בסקירה הקודמת ותל-בונד 40 נסחר בתשואה של 1.3% לעומת 0.6% בסקירה הקודמת. מדד תל- בונד שקלי נסחר בתשואה של 1.84% לעומת 2.03% בסקירה הקודמת עקב ירידת התשואות באג"ח השקלי הממשלתי ואילו תל-בונד תשואות נסחר בתשואה  של 2.41% לעומת 2.15% בסקירה הקודמת. המדד החדש יחסית תל-בונד מאגר נסחר בתשואה של 1.57%. לעומת 1.07% בסקירה הקודמת. תשואה זו אינה מלמדת הרבה שכן כפי שהסברתי בסקירה הקודמת מדד זה כולל גם אג"ח צמודות וגם שקליות הנושאות ריבית קבועה או משתנה.

במישור המנייתי, מדד המעוף נגע השבוע בשיא כל הזמנים-455, ונמצא עדיין ברמות שיא היסטוריות. זאת כמובן בעיקר עקב הריביות הנמוכות בעולם, כולל אצלנו, המשך עליות השערים בעולם כולו וזרימת הכספים לקרנות הנאמנות ותעודות הסל. בסיכום השנה העברית גמא המעו"ף כ-22% עלייה.

שתהיה לכם שנת השקעות מתוקה, פוריה ומוצלחת.

חיים שיבי

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני"ע המוזכרים בו ו/או ני"ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.