סקירה שבועית 23.05.16

שלום לכל תלמידי תבונה פיננסית – ביה"ס ללימודי שוק ההון.

להלן ההתפתחויות האחרונות בשווקים:

הדולר: לאחר הגעתו של הדולר לרמות שפל של 3.73-3.74, חל מהפך והדולר רץ לכוון ה-3.9. ריצה זו נובעת ממספר גורמים. ראשיתה ברכישות של בנק ישראל ועסקאות גידור של האוצר.

אלו לא ממש השפיעו והטריגר לקפיצה הראשונית היו נתוני הצמיחה המאכזבים במשק: מנתונים ראשוניים עולה שהתוצר ברבעון הראשון עלה ב-0.8% בלבד לעומת ציפיות לעליית התוצר בשיעור של 2.6%. זאת, לעומת עליה של 3.1% בתוצר ברבעון הקודם. הנתון הבולט היה ירידה ל 12.9% ביצוא הנובע בעיקר מהתחזקות השקל לעומת סל המטבעות.

הערכת הסוחרים כי בנק ישראל יבצע התערבות אגרסיבית יותר לחיזוק הדולר הביא לרכישות שלהם את הדולר ולהתחזקותו המידית ללא צורך בהתערבות בנק ישראל.

במקביל, פרסום הפרוטוקולים של החלטת הריבית האחרונה של הפד מצביע כי ייתכן והבנק המרכזי בארה"ב קרוב בהרבה להעלאת ריבית מכפי שסבורים היו המשקיעים בוול סטריט. לאחר פרסום הפרוטוקולים זינקו הסיכויים להעלאת ריבית בחודשים הקרובים ומשקפים סיכוי של קרוב ל-30% להעלאתה ביוני, מה שתרם להתחזקותו בעולם ובמקביל להתחזקות נוספת שלו כאן בארץ.

ייתכן שגם מינויו של ליברמן לשר הביטחון תורמת להתחזקותו של הדולר. אם כך, ייתכן ובעיות במו"מ יתרמו להחלשתו.

אפריקה ישראל: ממש כפי שדברנו בכנסים ובשעורים כבר שנים (למרות העלאת הדירוג הלא מובנת של אפריקה לדירוג A- והנפקת אג"ח כ"ח) גם אפריקה מודה שאינה יכולה לעמוד בתשלומי האג"ח שהנפיקה ונדרשת להסדר חוב שני.  כפי שכתבתי במאמר אפריקה השקעות- שווי נכסי והאג"ח מעודכן ל- 05.16, האג"ח נסחרים בתספורת של כ- 50% ואף יותר. לפי ההצעות הרצות כרגע לבייב או משקיע מטעמו יזרימו 250-300 מיליון ש"ח ובעלי האג"ח ימחקו מיליארד ש"ח!!!

מכיוון שלפי ההודעה הנוכחית למעשה אפריקה מחסלת את מירב נכסיה המהותיים ברוסיה, אין אפסיד באפי פתוח ואין כבר צורך ב"תרומה" של לבייב בעסקיה שם.

אפריקה נותרת בעיקר עם חברות סחירות בארץ המנוהלות היטב גם ללא לבייב ומכסות שווי יותר גבוה משווי שוק האג"ח (מובן שהביטחונות בכ"ו ו-כ"ז טובים מהותית מאלה שבכ"ח ההולכים ומדרדרים במהירות).

לכן לדעתי, על לבייב להכניס ידו עמוק לכיס, ואם לא אין חשש מהשתלטות בעלי האג"ח על החברה.

אצלנו, באפיק הקונצרני האג"ח ממשיכות להיסחר בתשואות שפל. כך, מדד תל-בונד 20 נסחר כרגע (יום ב') בתשואה פנימית של  1.6% (מעל המדד) ותל-בונד 40 נסחר בתשואה של 1.1%. מדד תל- בונד שקלי נסחר בתשואה של 2.8% ואילו תל-בונד תשואות נסחר בתשואה  של 2.8%. מדד תל-בונד מאגר נסחר בתשואה של 2.1%. תשואה זו אינה מלמדת הרבה שכן כפי שהסברתי בסקירות קודמות מדד זה כולל גם אג"ח צמודות וגם שקליות הנושאות ריבית קבועה או משתנה.ממדד תל- בונד ריבית משתנה נסחר בתשואה של .1.4%.

יש לשים לב כי בעדכון האחרון של מדדי תל- בונד ביום ה' 19.05.16 נוספו אג"ח נדל"ן זרות למדדי תל-בונד שקלי ותל-בונד תשואות כך שהן מהוות כ-13.5% ו-21% ממדדים אלה בהתאמה.

שימו לב: ביום ה' 26.05.16 18:00 שעור חופשי " שיטות המסחר בבורסה" במסגרת קורס השקעות בשוק ההון. לפרטים והגעה אך ורק באישור טלפוני : 0508227757.

שבוע טוב,

חיים שיבי

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני"ע המוזכרים בו ו/או ני"ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.