סקירה שבועית 4.11.14

שלום לכל תלמידי תבונה פיננסית – ביה"ס ללימודי שוק ההון.

להלן ההתפתחויות האחרונות בשווקים מאז הסקירה האחרונה:

האירוע המהותי בשווקים  השבוע היה הכרזתו המפתיעה של הבנק המרכזי היפני על הרחבה מהותית בתכנית ההרחבה הנוכחית. הבנק היפני הכריז כי יגדיל את היקף רכישת האג"ח הממשלתיות מ-50 טריליון ין בשנה ל-80 טריליון ין (כ- 730 מיליארד דולר בשנה- 60 מיליארד דולר בחודש). במסגרת זו החליט כי יגדיל את מח"מ האג"ח שירכוש לטווחי זמן של 7-10 שנים. כ"כ הודיע כי ישלש רכישות של קרנות נדל"ן ומט"ח. כל זאת לזמן בלתי מוגבל עד אשר יושג היעד של העלאת האינפלציה לקצב של 2% בשנה.

הודעה זו ( ובהמשך להודעת הפד על הפסקת הרכישות-ראו בהמשך), הפילה את הין מיידית ב-2.5% מול הדולר לשער שפל (112 ין לדולר) של שבע שנים וגרמה להתחזקותו  של הדולר מול המטבעות האחרים בעולם. במקביל הבורסות הגיבו בעליות חדות ושיאים חדשים ובראשן כמובן בורסת טוקיו אשר זינקה בכ- 5% עם ההודעה והבקר זינקה בעוד 2.73%.

מנגד, הבנק הפדראלי הותיר את הריבית ללא שינוי, וכך גם את תחזית מועד תחילת העלאות הריבית שלו. הבנק הכריז על סיום תכנית רכישות האג"ח שלו. הפד לא שינה את נוסח ההודעה כי הריבית תישאר ללא שינוי זמן רב לאחר הפסקת הרכישות,אך ציין שזו תהיה תלויה בהתפתחויות הכלכליות .

התחזקות הדולר בעולם והחולשה הכלכלית הגלובאלית מפילה את מחירי הסחורות: מחיר הנפט ירד משיא של כמעט 110 דולר לכ-80 דולר לחבית. מחיר הזהב, שרבים וטובים ניבאו לו מחיר של 3000 דולר כאשר נשק למחיר של כ-1900 דולר לאונקיה, נסחר בדקות אלה סביב מחיר של 1170 דולר. הגדיל לעשות מחיר הכסף אשר בשיאו בשנת 2011 נגע ב-50 דולר נסחר כרגע סביב 16 דולר – צניחה של כמעט 70%.

בהחלטת הריבית של בנק ישראל לחודש נובמבר נקבע בניגוד לציפיות האנליסטים כי היא תישאר ברמתה הנוכחית –  0.25% . הנגידה פלוג הכריזה ש"יש כלים נוספים, גם כאשר מגיעים לרמות ריבית מאד נמוכות" ברומזה להרחבה כמותית כלשהי.

במקביל, הדולר בארץ ממשיך להתחזק ואף מפלרטט עם רף ה-3.8 בעקבות הרחבת תוכנית התמריצים של הבנק היפני, מה שעשוי לתרום לגידול ביצוא לאחר נתוני יצוא מאכזבים מתחילת השנה ולשיפור מה בנתוני הצמיחה. האג"ח השקלית ל-10 שנים נסחרת בתשואה נמוכה של כ- 2.2% הנמוכה בכ- 0.15%  מתשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב – 2.35%. יש לציין את אג"ח ממשלת ספרד הנסחר גם הוא בתשואה נמוכה משל ממשלת ארה"ב- 2.12% וזאת עקב ציפייה  לתוכנית התמריצים של הבנק המרכזי האירופאי.

אצלנו, באפיק הקונצרני האג"ח ממשיכות להיסחר בתשואות שפל. כך, מדד תל-בונד 20 נסחר כרגע (יום ב') בתשואה פנימית של  1.33% (מעל המדד) לעומת.1.36% בסקירה הקודמת ותל-בונד 40 נסחר בתשואה של 1.1% לעומת 1.3% בסקירה הקודמת. מדד תל- בונד שקלי נסחר בתשואה של 1.96% לעומת 1.84% בסקירה הקודמת ואילו תל-בונד תשואות נסחר בתשואה  של 2.53% לעומת 2.41% בסקירה הקודמת. מדד תל-בונד מאגר נסחר בתשואה של 1.57%, בדיוק כפי שנסחר בסקירה הקודמת. תשואה זו אינה מלמדת הרבה שכן כפי שהסברתי בסקירה הקודמת מדד זה כולל גם אג"ח צמודות וגם שקליות הנושאות ריבית קבועה או משתנה.

מדד תל- בונד עשירי שהושק הוא מדד תל- בונד ריבית משתנה אשר יכלול 16 אג"ח קונצרניות  הנושאות ריבית שקלית (לא צמודה) משתנה הכלולות במאגר תל-בונד בשווי שוק כולל של כ-13 מיליארד שקל ובדירוג מינימאלי של –A.

בכל הדברים הנ"ל נרחיב בכנס הכלכלי החודשי אשר ייערך ב-18.11.14 כמו גם על רכבת ההרים שחוותה מניית אי.די.בי פיתוח והסיבות לכך.

להתראות,

חיים שיבי

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני"ע המוזכרים בו ו/או ני"ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.