‘תוכנית “הבזוקה” של דראגי, שחרית אג”ח ה

 

הנתונים הכלכליים הגרועים שממשיכים להתפרסם באירופה, בעיית החובות המעיקה על המדינות החברות בגוש היורו ונפילות המחירים באג"ח של מדינות איטליה וספרד, הביאו את דראגי להכריז שהוא יעשה הכול על מנת לשמור על שלמות גוש היורו.

התוכנית הגרנדיוזית שלו – "הבזוקה" כוללת בעיקר רכישת אג"ח (כנראה לטווח של עד 3 שנים) בכל סכום שיידרש, של המדינות הבעייתיות בכדי לאפשר להן לגייס חוב בריבית נמוכה יותר.

בתגובה (וגם בציפייה לתוכנית) השווקים בכל העולם חוו עליית מחירים נאות. סוף סוף הגיע גואל לאירופה. האומנם?!

אם התוכנית כל-כך טובה, מדוע לא חשבו עליה קודם?

אם ספרד ואיטליה צריכות למחזר חובות, אז פשוט ניתן להן הלוואות נוספות בזול. האם אפשר לפתור בעיית חוב ע"י מתן הלוואות נוספות? הרי בסופו של דבר, חובות יש להחזיר, גם אם ניתנו בריבית נמוכה יותר.

חישבו על מצב שבו לחברה עסקית חובות כבדים שעליה להחזיר בטווח הקצר (נשמע מוכר?). אי לכך, אג"ח החברה נסחר בתשואה גבוהה. 
על מנת להחזיר את החוב הישן עליה לגייס חוב חדש בריבית גבוהה יותר. האם הייתם אתם (או בנק) מוכנים להלוות לחברה כסף בריבית נמוכה יותר מבעבר, לצורך פירעון חובות עבר? 

האם ההלוואה תשקם את החברה? הרי החוב רק הולך וטופח, האם החברה תוכל לפרוע את הקרן והריבית הצבורה? בקיצור, שוב דוחים את הבעיה. 
מתן הלוואות חדשות לאיטליה, שסך חובותיה נאמד בכ-2 טריליון יורו!!! לא יפתור את בעיית החוב שלה.

בנוסף, המדינות אמורות להתחייב לקיצוצים ולהתייעלות, מה שיגרור פיטורי עובדים נוספים, העלאת שיעורי האבטלה והקטנת הצמיחה.
 להזכירכם, גם יוון התחייבה, אך עד היום לא עמדה במרבית ההתחייבויות שלה.

בארה"ב – המצב אינו טוב באפן משמעותי. בחודש אוגוסט נוצרו 96,000 מקומות עבודה חדשים לעומת ציפייה ל – 125,000 מקומות עבודה חדשים, ואילו נתוני יולי עודכנו ל-122,000 לעומת 163,000 בנתון המקורי. 

המשק האמריקאי זקוק ליצירת 200,000 מקומות עבודה חדשים כל חודש, על מנת לצמצם את שיעור האבטלה. 
במקביל, נתון האבטלה הרשמי בארה"ב ירד מ-%8.3 ל-.%8.1.

הכיצד? את הירידה הזו ניתן לייחס למיואשים מחיפוש מקומות עבודה שמספרם גדל והם אינם נמנים עם מחפשי עבודה, ומי שלא נרשם אינו נחשב למובטל. 
בעצם שיעור האבטלה האמיתי בארה"ב נע סביב כ – %15 ומה תגובת השווקים? אם נתוני התעסוקה היו טובים, היינו מצפים לעליה בשווקים, אולם עקב האכזבה
מנתוני התעסוקה, איזו הפתעה, השווקים שהחלו בירידות, סגרו בעליות.

מדוע? כי "בזכות" הנתונים הגרועים, ברננקי יפעיל תוכנית הרחבה שלישית. נפלא!!! אם יש נתונים טובים השוק עולה, ואם יש נתונים גרועים השוק עולה, כי הריבית תישאר אפסית והכספים המודפסים ימשיכו לזרום לשווקים הפיננסיים במקום לכלכלה הריאלית. הידד!!! 

השאלה היא, עד מתיגם בסין, שהנתונים הכלכליים שלה פחות ופחות טובים השיקו תוכנית הרחבה נוספת ומכונות ההדפסה בכל העולם עובדות שעות נוספות. 
זה הזמן לזהירות, למכור נכסים מסוכנים, או לרכוש הגנות על התיק באמצעות שוק האופציות במחיר אטרקטיבי שחרית אג"ח ה'

באיגרת חוב מובנית זו דנו רבות בקורסים קודמים, ניתחנו את המבנה שלה ותמחורה, סיכויים וסיכונים.
בקצרה, זוהי איגרת חוב הצמודה לשער הדולר, משלמת ריבית דולרית של %10 לשנה (%2.5 אחת לרבעון) אך ורק בהתקיים שני תנאים מצטברים:

 1. ריבית הלייבור הדולרית ל – 6 חודשים מתחת ל-%7 (כמובן,עקב הריבית האפסית תנאי זה אינו רלוונטי). 
2. שער הדולר היציג מעל 4 ש"ח, שזהו התנאי המהווה את המגבלה האפקטיבית האמיתית. הריבית נצברת על בסיס יומי, כאשר כל יום שהדולר נע מעל 4 ש"ח נצברת לטובת המשקיע 1/365 מהריבית.
 
כך, לדוגמא אם במחצית מימי השנה התקיימו התנאים, במהלך השנה תשולם ריבית של %5. הקרן הדולרית מובטחת והפדיון הסופי ב- 6 באפריל 2019. בנוסף, האג"ח
ניתנת לפדיון מוקדם לפי דרישת המנפיק, בכל מועד תשלום ריבית, לפי ערכו המתואם (כולל הריבית הצבורה, אם נצברה)מבלי להלאות אתכם בפרטים, משמעות . 
(Commonwealth Bank of Australia (CBA אג"ח זו מגובה ע"י יציב. דירוג זה מקנה – AA אשר מדורג בעולם בדירוג CBA, הדבר שהסיכון באג"ח זה, הוא הסיכון של  לאג"ח בארץ דירוג של AAA.

בקורס האחרון, במהלכו ניתחנו את מרכיבי האג"ח (זהו מכשיר מורכב הבנוי מאג"ח+ חוזים ו/ או אופציות) ראינו שהוא מתומחר בשווי נוח לרכישה (במחיר של 75 אגורות), למי שמאמין בהתחזקות הדולר, ויחד עם זאת, במידה והדולר יחלש אזי הפגיעה במחיר אגרת החוב תהיה נמוכה באופן יחסי ואכן, עם התחזקות הדולר מחיר האיגרת עלה לכוון ה-88 אגורות.

ביום ה – 11.09 התפרסם דו"ח מיידי בדבר פדיון מוקדם מלא של אגרות חוב מסוג שחרית (סדרה ה') שיחול ביום ה 7 באוקטובר 2012.
מכיוון שהפדיון הוא לפי הערך המתואם, האג"ח עלה מיד למחיר של כ- 95 אגורות – עליה של %8.
מעתה ועד הפדיון ב-11.09, האג"ח ינוע בהצמדה מלאה לשער הדולר.
המשקיעים באג"ח זה הרוויחו בתקופה קצרה של מספר חודשים בודדים %27 בהשקעה סולידית באופן יחסי, בשוק מסוכן ותנודתי.

אשמח לראותכם בכנס הקרוב ביום ו' ה 21.09. בשעה 09:00 בבית הנדיב 71 בהרצלייה ק' 1

שתהיה לכולכם שנה טובה, שנה של השקעות טובות וזהירות!

חיים שיבי