אילון מאסק – פטריוט אמיתי או מנצל הזדמנות?3.12.21

שווי השוק הנוכחי של חברת טסלה עומד כיום על כ-1.1 טריליון דולר והיא החברה השישית בגודלה מבין מניות S&P 500, לאחר שעקפה גם את חברת פייסבוק. לא מכבר גם הגיעה לשווי של 1.25 טריליון דולר. שווי שוק החברה פשוט לחישוב מפני שהון החברה המונפק כולל בדיוק מיליארד מניות, אותו כמובן יש להכפיל במחיר המניה הנוכחי.

שווי זה גבוה פי כמה מכל חברות הרכב האחרות ביחד. לדוגמא חברת GM נסחרת בשווי של כ-90 מיליארד דולר והרוויחה בשנה האחרונה כ-11 מיליארד דולר. שווי זה מהווה כ-8% מחברת טסלה שהרוויחה בשנה החולפת כ-3.5  מיליארד דולר.

טסלה צפויה לחצות השנה בפעם הראשונה את סף ה-50 מיליארד דולר בהכנסות, לאחר שחצתה ב-2020 את ה-30 מיליארד דולר – השנה שעברה הייתה הראשונה שבה רשמה טסלה פלוס בשורת  הרווח השנתית.הצמיחה המהירה הקפיצה את מניית טסלה בכמעט 1,500% בשנתיים האחרונות.

המניות טיפסו לאחר רבעון שיא של טסלה, והכרזה מחברת השכרת הרכב הרץ כי היא מזמינה 100,000 רכבי טסלה לצי שלה. עסקה זו בשווי של כ 4 מיליארד דולר, אם תיחתם, אמורה להניב לטסלה רווח של כ- 300 מיליון דולר.  בעקבות ההודעה, מניית טסלה עלתה בכ-35% וכך גם השווי הנקי של אילון מאסק. כלומר, עקב פרסום  עסקה לא סופית ולא חתומה האמורה להניב רווח של כ- 300 מיליון דולר נסק שווי החברה בכ- 300 מיליארד דולר. מדהים!

בעקבות העליות החדות מנכ”ל טסלה ביקש מ-60 מיליון עוקביו בטוויטר להצביע בסקר האם למכור ממניות טסלה שברשותו ואמר להם שהצבעתם תקבע את עתיד אחזקותיו בטסלה כשהוא מתחייב לקבל את הכרעת עוקביו. מאסק טען שהוא בעצם הגיב לביקורת על כך שהוא נמנע מלשלם את חלקו ההוגן במיסים, ומכיוון שזו הדרך היחידה בה יוכל לשלם מיסים, ביקש מהעוקבים  להחליט אם עליו להחזיק או למכור 10% מהמניות שלו.

עם זאת, מסמכים פיננסיים שהוגשו במהלך השבוע מראים שחלקם היו מיועדים למכירה , ללא קשר לתוצאות הסקר.    כ”כ חברי דירקטוריון אחרים של טסלה בהווה ובעבר, כוללאחיו , קימבל מאסק, מכרו גם הם מאות מיליוני דולרים ממניות טסלה, מאז ה-28 באוקטובר, כאשר מניית החברה עלתה.

מובן שהגולשים הצביעו בעד המכירה, שהרי מאסק אדם נפלא שרוצה לשלם מיסים וזו הסיבה שהוא רוצה למכור מניות טסלה שברשותו. מתברר מבדיקה בפרסומי רשות נירות הערך האמריקאית, שב-8 בנובמבר, עוד לפני תוצאות הסקר מאסק כבר מכר כמעט מיליארד דולר ממניות טסלה שברשותו, מה שמראה על רצונו למכור ללא קשר לתוצאות הסקר המשונה.

אכן, אם מאסק ימכור 10% ממניותיו בחברה בשווי 21 מיליארד דולר – ישלם מס של כ-5 מיליארד דולר -25%. אולם נראה כי ללא קשר לתוצאות הסקר,  מאסק היה מתחיל למכור מניות, מאחר שבקרוב הוא יידרש לשלם מס של כ-15 מיליארד דולר לרשויות בארצות הברית על אופציות שברשותו, אשר קיבל מהחברה ב-2012, כחלק מחבילת התגמול השנתית, 22.8 מיליון אופציות במחיר מימוש של 6.24 דולרים. כך שהרווח על מימוש האופציות, והפיכתן למניות, נאמדבכ- 28 מיליארד דולר.

מועד המימוש של האופציות הללו הוא באוגוסט 2022, ולפי החוק בארצות הברית, המימוש יחייב אותו בתשלום מס הון פדרלי בשיעור של 37%, ועוד מס על רווח מהשקעות של 3.8%. כמו כן הוא ייאלץ לשלם מס נוסף של 13.3% בקליפורניה, שבה התגורר בזמן שהאופציות הוענקו לו. בסך הכל שיעור המס שיהיה צריך לשלם עומד על 54.1%– כ-15 מיליארד דולר, כאמור.

מס זה ישולם גם אם בפועל לא ימכור את המניות האלה ולא יכניס לכיסו דולר אחד. ולא כפי שטען בסקר, שזו הדרך היחידה לתשלום מס. למעשה העניין פשוט. המניה במחיר מטורף והוא רוצה למכור בלי לאמר שהמחיר גבוה ולכן הוא מממש. הוא רק פטריוט שרוצה לשלם מיסים.

ייתכן, שהמכירה המסיבית שהולכת ומתבצעת אינה מספיקה ומאסק מחפש תירוצים נוספים למכור, שוב דרך ציוצים בחשבון הטוויטר שלו. הכל החל כאשר הסנטור הדמוקרטי ברני סנדרס שהתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות בבחירות האחרונות כתב בחשבון הטוויטר שלו: “אנו חייבים לדרוש מהעושר הקיצוני (extremely wealthy)  לשלם את החלק ההוגן שלהם. נקודה”, כשבכך הוא ממשיך את קו הביקורת של חלקים במפלגה הדמוקרטית על המיסים הנמוכים באופן מיוחד שמשלמים העשירים בארצות הברית.

אילון מאסק הגיב לציוץ הסטנדרטי הזה בציוץ  משלו: “אני ממשיך לשכוח שאתה עדיין חי” כתוב מנכ”ל טסלה בתגובה, ואז הוסיף ציוץ נוסף: “אתה רוצה שאמכור עוד מניות? רק תגיד את המילה…”. בעצם הוא אומר “בשבילך דווקא אמכור עוד מניות” .

אז תחליטו אתם: האם מאסק מוכר מניות בעקבות מחיר מניות גבוה או כי הוא פטריוט אמיתי?