סקירה שבועית 05.06.16- אידיבי, אפריקה, דולר-זהב

שלום לכל תלמידי תבונה פיננסית – ביה"ס ללימודי שוק ההון.

להלן ההתפתחויות האחרונות בשווקים:

הדולר, הריבית והזהב: לאחר הגעתו של הדולר לרמה של  3.87- השער היציג ביום ו' האחרון,אף המשיך להיסחר בעליות עד כמעט 3.78, חל מהפך והדולר החל ליפול לכוון 3.84. מהפך זה נבע מפרסום של  דוח התעסוקה המאכזב שהתפרסם בארה"ב. הכלכלה האמריקאית ייצרה בחודש מאי 38 אלף מקומות עבודה חדשים בעוד התחזיות היו להתווספות של 159 אלף מקומות עבודה חדשים. מדובר בתוספת המשרות הנמוכה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז ספטמבר 2011. הדו"ח גם עדכן כלפי מטה את התוצאות של החודשיים הקודמים: באפריל נוספו 123 אלף משרות חדשות ולא 160 אלף כפי שפורסם במקור, ובמרץ מדובר על תוספת של 186 אלף במקום 208 אלף. הנתונים המאכזבים מעלים ספק כי בבנק הפדרלי המרכזי יחליטו להעלות את הריבית עוד החודש.

גם כך, הערכנו שהבנק המרכזי האמריקאי לא יעז להכריז על העלאת ריבית לפני משאל העם שייערך בבריטניה ב-23.06 על עזיבתה את גוש היורו. עתה, נראים הסיכויים להעלאת ריבית קרובה רחוקים מתמיד ותלויים בפרסום נתונים חיוביים רבים, מה שקשה לראות כעת.

התוצאה המידית הייתה היחלשות של הדולר ב-כ-1.8% מול היורו ובכ-2% מול היין, מה שכאמור השפיע על היחלשותו בארץ ומנגד התחזקות היורו ( את המסחר האמתי נראה מחר עם פתיחת השווקים בחו"ל).

השפעות נוספות לנתון היו מעבר השווקים מעליות לירידות ובעיקר מהשפעת צניחת מניות הבנקים בארה"ב ובהן מניות סיטי ובנק אוף אמריקה אשר צנחו כמעט ב-3.5% כל אחת, וירידת התשואה באג"ח ל-10 שנים לרמה של 1.7%. בתגובה, גם אצלנו היום עליות חדות באג"ח הממשלתיות כאשר תשואת האג"ח השקלית ל-10 שנים יורדת לפחות מ-1.8%.

הזהב, שקטע מסע היחלשות רצוף של כ-6% הגיב בעליה חדה של כ-2.5%, הזינוק החד היומי מזה כשלושה חודשים לרמה של כ-1247. הגדילה לעשות תעודת הסל המשולשת NUGT ( אשר בה ניצלנו את סטיות התקן הגבוהות לביצוע אסטרטגיות בסדנת אופציות וול-סטריט למתקדמים) שקפצה ב- % 33.3 ביום ו' ויותר מפי 4 מתחילת השנה.  

אפריקה ישראל- החוצפה של לבייב:  כפי שציינתי בסקירה הקודמת למעשה אפריקה מחסלת את מירב נכסיה המהותיים ברוסיה, אין אפסיד באפי פתוח ואין כבר צורך ב"תרומה" של לבייב בעסקיה שם.  אפריקה נותרת בעיקר עם חברות סחירות בארץ המנוהלות היטב גם ללא לבייב ומכסות שווי יותר גבוה משווי שוק האג"ח ולמרות זאת מעז לבייב להציע מחיקת חוב של כמיליארד וחצי ₪ וכן להפחית את הריבית על יתרת החוב. זאת, מול הזרמה שלו של 300 מיליון ₪. אם ההצעה שלו לא תהיה רצינית יותר, יש לקחת ממנו את החברה!

אידיבי פתוח: בעלי אג"ח ט' מבקשים כאמור פירוק החברה וזאת כנגד בעל המניות אדוארדו אלשטיין ובעלי האג"ח הקצרים ז' (אשר אמורים לקבל תשלום של כ-380 מיליון ₪ עוד 5 ימים) ו-י'.

למרות שאיני משפטן אסתכן ואומר שמבחינה כלכלית אין השופט צריך לאשר את בקשתם ובעיקר מהטעמים הבאים: בעלי המניות הזרימו לחברה מאז 2014 סכום של כ-2.4 מיליארד ₪ שהפחיתו בעיקר את חובות הנושים ( אשר תמיד שולמו במועדם) בסכום של כ-2 מיליארד ₪ מבלי לממש נכסים מהותיים (וחבל). מתוך סכום זה הוזרם לחברה 500 מיליון ₪ לפני חודשיים, כאשר מרבית הסכום יועד לתשלום החוב הקצר לבנק הפועלים ובעיקר למחזיקי אג"ח ז'. בשלב זה, לא ביקשו בעלי אג"ח ט' את פירוק החברה, אלה המתינו להזרמת הכספים הגדולה והגישו את הבקשה לאחר יום ה-EX באג"ח ז', מספר ימים לפני התשלום המיועד להם אותו הם מבקשים לעצור. יש לציין שאת התשלום לבנק הפועלים בסך כ-90 מיליון ₪ לא ביקשו לעצור. בנוסף, שווי נכסי החברה היום, גבוהה במאות מיליוני שקלים מהתחייבויותיה ויש לזכור שמרבית נכסי החברה נזילים.  

תזכורת- קורס אג"ח נפתח ביום ה' הקרוב, 09.06.16, שעה 18:00, שעור ראשון חופשי.

לפרטים והצטרפות- 050-8227757.

שבוע טוב,

חיים שיבי

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני"ע המוזכרים בו ו/או ני"ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.