סקירה שבועית 28.06.16- בעקבות הברקזיט

שלום לכל תלמידי תבונה פיננסית – ביה"ס ללימודי שוק ההון.

להלן ההתפתחויות האחרונות בשווקים:

בריטניה:  ובכן, אנגליה הודחה סופית מהיורו וזאת לאחר שהפסידו לנבחרת איסלנד המפתיעה. כן, זו אותה איסלנד הקטנה שבזמנו סירבה לשלם את חובותיה לבנקים האנגלים. בנוסף, מאיימים האירופאים שהאנגלית לא תהיה עוד שפה רשמית באיחוד האירופאי ובכלל, שבריטניה תצא כמה שיותר מהר.

התגובה המידית באה כמובן לידי ביטוי בשוק המט"ח, שם הליש"ט צנחה בכ-10% ביומיים- שפל של 30 שנה, היורו גם הוא נפל עד לכ-1.09 מול הדולר והין עלה מול כל המטבעות.

במקביל, הבורסות צנחו ומחיר הזהב עלה לשיא של שנתיים.

את הירידות החדות ביותר ספגו מניות הפיננסים בעולם כולו אך כמובן בעיקר בבריטניה, כאשר מניות לוידס ו- RBC (רויאל בנק אוף סקוטלנד) יורדות בכ-30% ומניית ברקליס יורדת ב-32%.

גם חברות הנדל"ן הגדולות בבריטניה ספגו ירידת מחיר של כ-40% עקב חשש מביטול עסקאות וירידת מחירי הנדל"ן בממלכה.

יש לציין שגם מניות הבנקים באיטליה ירדו בשיעור דומה. זאת מכיוון שהמערכת הפיננסית האיטלקית במצב בעייתי והיא נושאת על גבה נכסים רעילים בשווי של כ-360 מיליארד יורו, מתוך כטריליון יורו בכל מערכת הבנקאות האירופאית. ממשלת איטליה כבר בוחנת תוכנית חילוץ של 40 מיליארד יורו.

בינתיים השוק נרגע והכיוונים מתהפכים תוך כדי תנודתיות גדולה.

שוק האג"ח: כמו בכל משבר המשקיעים בורחים למפלט הבטוח- מטבעות חזקים, זהב וכמובן אג"ח ממשלתיות. כל זה מתרחש בזמן שגם כך התשואות אפסיות וכך, למרות הורדת הדירוג של ממשלת בריטניה בשתי דרגות, מדירוג מושלם של AAA לדירוג AA  עם תחזית שלילית ולמרות נפילת הליש"ט ירדו תשואות האג"ח שלה ל-10 שנים לראשונה בהיסטוריה מתחת ל-1%. תשואת האג"ח הגרמני ירדה ל  % 0.1 – ובארה"ב התשואה  נשקה ל-1.45% (נראה שהעלאת ריבית אינה צפויה שם בקרוב). גם אצלנו התשואה ירדה ל-1.65% והדולר חצה את רף ה-3.9 לפני שנרגע במעט.

תעודות סל מדדי מניות אירופה: ביום ג' האחרון נערך שעור אחרון בקורס אסטרטגיות השקעה באופציות בוול-סטריט. סקר אחרון שפורסם לאותה עת הראה יתרון קל של כ-2% לתומכים בהישארות בריטניה באיחוד. כתוצאה מסקרים אלו, השווקים חגגו, הליש"ט עלתה והמדדים באירופה עלו בעוצמה. יותר מכך, עם התעצמות העליות התהדר אחד ממנהלי בתי ההשקעות בכך ש " השבוע דווקא הגדלנו חשיפה למניות באירופה" – לפחות היה מחכה עד לתוצאות הברקזיט בכדי להתגאות, אך לכולם היה כה ברורה התוצאה – אפילו סורוס המפורסם רכש ליש"ט בהימור על הישארותה באיחוד.

מנגד, היה ברור שהשוק אינו מתמחר כלל תוצאה הפוכה למרות ש-2% הינו במסגרת טעות הדגימה ויותר גרוע- 14% עוד לא החליטו מה יצביעו.

אי לכך הצגתי לתלמידים שתי תעודות סל אירופאיות הנסחרות בארה"ב בדולרים שכדאי לשקול לקנות עבורן אופציות PUT קצרות הפוקעות ביום ו' 01.0716 ( לא אכנס לשיקולי התאריך ואיזה אופציות) לגידור או הימור קל למקרה ויתרחש הברקזיט. התעודה הראשונה היא EWU– תעודת סל על מדד המניות הבריטי בליש"ט, כך שבמקרה ברקזיט גם הירידה במניות בבריטניה וגם הירידה בליש"ט תוריד את ערכה במונחים דולריים. התעודה השנייה היא EWG–  כך שבמקרה ברקזיט גם הירידה במניות בגרמניה – המדינה החזקה באיחוד  וגם הירידה ביורו תוריד את ערכה במונחים דולריים. ואכן , עקב תוצאות הברקזיט, שתי התעודות ירדו 15.4% ו- 11.1% בהתאמה. לתלמידים שביצעו ( מי שעוד לא מכר) – לא להיות חזירים !

תזכורת- קורס אופציות וחוזים עתידיים יפתח ביום ה', 14.07.16, שעה 18:00, שעור ראשון חופשי.

לפרטים והצטרפות- 050-8227757.

המשך שבוע טוב,

חיים שיבי

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני"ע המוזכרים בו ו/או ני"ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.