קריסת תעודות השורט על מדד הפחד(ויקס) – 07.02.18

שלום לתלמידי תבונה פיננסית, ביה”ס ללימודי שוק ההון.
בסוף שבוע שעבר ובמיוחד בתחילתו של שבוע זה חוו השווקים ( ואיתם המשקיעים ) ירידות שערים חדות של כ-9% במצטבר במדדי המניות השונים בארה”ב. עקב כך מדד ה-VIX המודד סטיית תקן ממוצעת של אופציות על מדד ה- S&P, הידוע בכינויו מדד הפחד, קפץ מרמות נמוכות היסטוריות של פחות מ- 10 לרמות הגבוהות מ-30 ואף עלה בשלב מסוים מעל 50.
כל זאת נגרם מכך שמדד הפחד ירד מאוד והיה ברמתו הנמוכה ביותר מזה עשרות שנים, והיו הרבה ימים ב-2017 שהוא עמד מתחת ל-10, יותר ימים מאשר בעשרות השנים האחרונות יחדיו.
מאז תחילת 2017, לא היה יום מסחר אחד שבו ה-S&P 500 ירד ביותר מ-3%. כלומר, מהלך העליות האחרון היה נטול תיקונים, ולו קלים.
מדובר במהלך העליות הכי ארוך בהיסטוריה שבו ה-S&P 500  ללא תיקון כלפי מטה של יותר מ-3%. כ-280 ימי מסחר מאז ראשית נובמבר 2016. (השיא הקודם היה בינואר 1996).
המשקיעים למדו שכדאי להמר על חוסר התנודתיות ע”י השקעה בתעודות סל שורט על מדד הפחד (SVXY ו-XIV ) הנותנות תשואה מדהימה כל עוד השוק יציב. במהלך 2017 הן כמעט הכפילו את ערכן.
תעודות על מדדי ה-VIX אינן באמת עוקבות אחרי מדד זה אלא רוכשות/ מוכרות חוזים על מדד זה. העיקרון: כל עוד ה-VIX נמוך תעודות הלונג מגלגלות חוזים זולים יותר ביקרים יותר( קןנטנגו) ולכן נשחקות ואילו תעודות השורט מגלגלות הפוך ולכן עולות בקצב של מספר אחוזים בחודש כל עוד השוק יציב ( הסבר מורחב על חוזי ה-VIX,עקום החוזים ועוד בקורס סדנת אופציות וול- סטריט למתקדמים).
לא אלהה אתכם בפרטים, אך ביום ב’ כאשר מדד הפחד ועמו החוזים זינקו בקרוב ל-100% אזי התעודות ההפוכות קרסו בכ-85% מערכן (ה- SVXY ירדה במצטבר מרמת שיא של 139.5 דולר לרמת שפל של 11 דולר – ירידה של 92% ) .
בעקבות הנפילות הודיע בנק קרדיט סוויס כי הוא מוחק את תעודת ה-XIV מהמסחר ( יקבלו את ערכה הנותר).
לעומת זאת, חברת פרושייר הודיעה כי התעודה SVXY התנהגה בדיוק לפי ההתאמה שלה בתשקיף והחברה תמשיך לתפעל את התעודה כרגיל.

לתשומת לבכם, שבוע הבא שני שיעורים חופשיים מלאים (18:00 עד 21:30 ויותר) כשיעור ראשון בקורסים ובימים הבאים:
1. הקורס אסטרטגיות השקעה באופציות וול-סטריט – שעור ראשון חופשי ללא התחייבות יתקיים ביום שלישי הבא 13.02.18, 18:00.
2. שיעור ראשון מלא ללא התחייבות על כתבי אופציה ושימוש מעשי בהם ככלי גידור או מינוף (דוגמאות מהשוק תוך שימוש בסימולטור) . – שעור ראשון חופשי ללא התחייבות יתקיים ביום חמישי הבא 15.02.18, 18:00.
זאת, במסגרת הקורס “כתבי אופציה+חוזים עתידיים ואופציות מעוף”.

סוף שבוע טוב.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני”ע המוזכרים בו ו/או ני”ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ”ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.