ריכוז נתונים כלכליים עולמיים 05.05.13

בשבוע החולף פורסמו נתונים כלכליים רבים וחשובים (חלקם שבועיים וחלקם חודשיים) בכלכלה העולמית, רובם כמובן בארה”ב.

ברבעון הראשון הצמיחה בארה”ב הייתה 2.5%  לעומת ציפיות לצמיחה של 3.1-3.2%. ציפיות  הצמיחה לרבעונים הקרובים הונמכו בהתאם.

הצריכה הפרטית עלתה ב- 3.2%, שזו העלייה החדה מאז תחילת 2010.

חלק מהעלייה נובע מעליית מחיר הדלק ברבעון הראשון של השנה ( גידול בהוצאה עקב התייקרות חומר גלם ולאו דווקא עליה בכמות) וכן קיצוץ בחסכונות בשיעור של 2.6%.

העלייה בצריכת שירותים ומוצרים תוצרת ארה”ב הייתה 1.5% בלבד.

בחודש מרץ עצמו ההוצאה הצרכנית עלתה ב-0.2% בלבד בעוד ההכנסה הריאלית עלתה ב-0.3%, מה שהותיר את שיעור החיסכון האישי בארה”ב על 2.7%.

נתוני התעסוקה הרשמיים שפורסמו ביום ו’ הראו על יצירת 165 אלף מקומות עבודה וירידת נתון האבטלה הרשמי  ל-7.5%. נתונים שהקפיצו את מדדי המניות לשיאים חדשים ובמיוחד לאור הודעתו של ברננקי שהוא ימשיך במדיניות המוניטארית המרחיבה.

מדד אמון הצרכנים עלה ל-68% מ-61.9% בחודש הקודם.

הנתונים היותר מעודדים ( לפחות כרגע) הם נתוני הנדל”ן : ההשקעות בנדל”ן ברבעון הראשון עלו ב-12.6% ומחירי הבתים לחודש פברואר על פי מדד קייס-שילר ( המודד את מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה”ב), עלו ב-9.3% במונחים שנתיים.

מחירים אלה עדיין נמוכים ב-29% לעומת מחירם טרום המשבר.

מנגד, מדד מנהלי הרכש של שיקאגו ירד ל-49 , שפל של 3.5 שנים ומדד ה-PMI הכללי של הייצור  ירד ל-50.7 לעומת תחזית ל-51.

הגירעון המסחרי בארה”ב היה 38.3 מיליארד דולר לעומת ציפיות ל-43 מיליארד דולר.

באירופה, למרות הרגיעה והעליות בשווקים הנתונים אינם מעודדים:

מדד אמון הצרכנים ירד לשפל של 88.6 ואחוז האבטלה עומד על 12.1%.   19.2  מליון מובטלים, מתוכם 24% צעירים.

התוצר באיטליה ירד החודש (אפריל) ב-2.4% ובספרד ב-1.4%.

בספרד עצמה התוצר ברבעון הראשון ירד ב-2% – רבעון שביעי רצוף של ירידה בתוצר. האבטלה  בספרד – 27% , שיא של 40 שנה. 6.2 מליון מובטלים שמתוכם כמעט 60% צעירים.

עקב הנתונים ממשיכים ההזרמות והמדיניות המוניטארית המקלה בכל העולם:

הבנק המרכזי האירופאי הוריד את הריבית ל-0.5%, הפד האמריקאי ממשיך להזרים 85 מיליארד דולר לשווקים כל חודש – מתוכם 40 מיליארד דולר באג”ח מגובות משכנתאות שיחד עם ריבית משכנתאות נמוכה ברמה היסטורית + מחירים נוחים + הקלות במתן משכנתאות ע”י הבנקים  מביאים לביקושים הנוכחיים בענף הנדל”ן.

הבנק היפני החליט להזרים כל חדש סכום שיא של 75 מיליארד לחודש (ויש לזכור שגודלה של כלכלת יפן הוא כשליש מכלכלת ארה”ב)- מה שבמידית גרם לקריסת היין ועליות בבורסה היפנית.

אצלנו בישראל, הריבית עדיין גבוהה יחסית והדולר הנחלש בודאי שאינו עוזר ליצוא , שירד ברבעון שעבר ב-6%. כאן, מחכים בינתיים ליעד הגירעון הסופי ובהתאם- לגזירות הכלכליות.

תוצאות ביניים דוחות חברות בארה”ב

עד עתה פרסמו כ-300 חברות  (מתוך 500 הגדולות) את דוחותיהן הרבעוניים לרבעון הראשון לשנת 2013. 69% מהחברות הכו את תחזיות  הרווח המוקדמות של האנליסטים. זאת לעומת ממוצע של כ- 63% המכות את התחזיות בעבר. הנתון עצמו הוא נתון מעודד ( שגם הוא כמובן תורם לעליות בשווקים).

אך שימו לב שרק 43% מהחברות הכו את  תחזית ההכנסות של האנליסטים  לעומת ממוצע של 62% בעבר. כלומר, יש ירידה בהכנסות לעומת הגידול ברווח הנקי. הבדלים אלה עשויים לנבוע מהתייעלות, קיצוצים ומניפולציות חשבונאיות. אך בעוד התייעלות או קיצוצים לא ניתן לבצע כל רבעון, החשש הוא שירידה פרמננטית בהכנסות עלולה לפגוע בצמיחה העתידית של החברות.

הגיוס הגדול של אפל  

חברת  אפל (AAPL) גייסה בשבוע שעבר סכום שיא של 17 מיליארד דולר בסדרות אג”ח לטווחים של 3 עד 30 שנה. לאג”ח נותבו ביקושים של 50 מיליארד דולר והתשואה הממוצעת נסגרה על כ-1.85%, כ-0.3% יותר מעלות הגיוס של ממשלת ארה”ב. לחברה יש קופת מזומנים של 147 מיליארד דולר, אך רובם נמצאים מחוץ לארה”ב והחזרתם לארה”ב תעלה בתשלום מיסים של כ-14 מיליארד דולר. לכן, מה יותר קל מלגייס את הסכום בריבית נמוכה וכך לאפשר לחברה לממן את תוכנית רכישת המניות וחלוקת הדיבידנדים של החברה?