סטרקצ’ר (ויזה, פיליפ מוריס ו- AIG) .ב-6.11.13.

לתקציר המאמר בסרטון וידיאו לחץ כאן.

בהמשך לכנס בשוק ההון, בו הצגנו אג”ח שונים ואופציות להשקעה אחרות בשוק ההון, הצגתי גם סטרקצ’ר מעניין.

ראשית, מהו סטרקצ’ר?

סטרקצ’ר הינו כלי הנותן לנו תשואה גבוהה יותר אך בסיכון גבוה יותר.

הבנקים לעיתים משווקים אותו תחת השם “פיקדון מובנה” היוצר רושם שאין בו סיכון, אך לא כך הוא. זהו כלי המשלב השקעה באג”ח + נגזרים ( אופציות, בעיקר אקזוטיות, חוזים וכו’).

לא אכנס במאמר זה לאופן בניית הסטרקצ’ר ואופן התמחור  שלו מכיוון שזהו נושא מתקדם יותר הנלמד אצלי בקורס “השקעות ב’ למתקדמים” המיועד רק למי שלמד לימודי שוק ההון או למד קורסים בשוק ההון ברמה טובה. כלומר גם קורס אג”ח וגם קורס אופציות (לאור מבנה הכלי).

הלקוח אינו מודע להרכב הכלי אלא מקבל אותו כאג”ח מוגמר עם תנאים כאלה או אחרים (או כפיקדון בבנק).

באופן עקרוני, הסטרקצ’רים נחלקים בעיקר לשני סוגים:

  1. סטרקצ’רים בהם הקרן מובטחת ונושאים ריבית גבוהה מריבית השוק. ריבית זו מותנית בהתקיים תנאים מסוימים, אחרת  אינה משולמת.
  2. סטרקצ’רים בהם הריבית מאד גבוהה, אך הקרן אינה מובטחת ולכן נחשבים מסוכנים יותר.

הריבית הנמוכה היום בכל העולם מאלצת אותנו לנסות להיות יצירתיים ולחפש אפיקים המניבים תשואה גבוהה יותר תוך הגדלת הסיכון. הציבור הרחב מבצע זאת בד”כ ע”י הגדלת הרכיב המנייתי והאג”ח הקונצרני במחירים שלהערכתי משקפים לקיחת סיכון גבוהה מדי לעומת התשואה.

אני, בשיתוף בית השקעות ובשיתוף קומרצ’בנק מנסים לייצר סטרקצ’רים שיתנו תשואה גבוהה יחסית לסיכון הגלום בו (להערכתי).

לצערי קשה מאד היום לייצר תשואה גבוהה בסטרקצ’רים בהם הקרן מובטחת עקב הריביות הבסיסיות הנמוכות בכל העולם ולכן אנו עובדים היום על סטרקצ’רים מהסוג השני בהם הקרן אינה מובטחת.

יש לציין שסיכון נוסף לסטקצ’ר הוא יציבות הבנק המגבה (בד”כ המנפיק) אותו.

אחד הסטרקצ’רים המעניינים לדעתי ואותו הצגתי בכנס הוא הסטרקצ’ר שהונפק ע”י קומרצ’בנק בתחילת ספטמבר לתקופה של שנתיים.

תנאי הסטרצ’ר:

הסטרקצ’ר משלם בכל סוף שנה ריבית של 11.9%. ניתן לבחור את מטבע הסטרקצ’ר בעת הקנייה- יורו או דולר. זוהי תשואה מצטברת של כ-24% בשנתיים (25% בריבית דריבית).

הסיכון- הקרן עלולה להיפגע.

הקרן תלויה במחירי 3 מניות: פיליפ מוריס (PM) יצרנית ומשווקת סיגריות וטבק שווי שוק- 145 מיליארד דולר, ויזה (V) מנפיקת כרטיסי האשראי שווי שוק- 154 מיליארד דולר  וחברת הביטוח  AIG שווי שוק- 71 מיליארד דולר.

לא אכנס לפירוט על כל חברה אך הן מוכרות למשקיעים ועל כך פירטנו בכנס.

הקרן אינה נפגעת כל עוד אחת המניות לא ירדה במהלך התקופה מעבר ל-   40% מערכה ביום ההנפקה (להלן “שער הבסיס”).

אם אחת המניות מהשלוש ירדה במהלך התקופה מעבר ל-40% הקרן אינה מובטחת יותר והיא צמודה למניה הגרועה בין השלוש.

בפדיון נקבל את ערך הקרן לפי המניה הגרועה אך לא יותר ממאה אם המניות שבו ועלו   (להזכירכם הסטרקצ’ר לשנתיים ).

בכל מקרה, הריבית משולמת כל סוף שנה גם אם הקרן נפגעת. כ”כ יש אפשרות למשקיע לצאת לאחר שנה לפי בחירתו בתנאי ששערי שלוש המניות  מעל שער הבסיס.

להערכתי מוצר זה, עם הסיכון הנלווה אליו מתאים למשקיע שמעוניין  להיכנס לשוק המניות עם סיכון נמוך יותר שכן אמנם התשואה שלי מוגבלת לכ-24% בשנתיים, אך אקבל אותה גם אם המניות לא יעלו ואף אם השוק ייפול והמניות הנ”ל ירדו גם 39.9%.

אם נניח מניית AIG (המסוכנת בין השלוש) נופלת ב-60% ונשארת במחיר זה עד הפדיון אקבל על הקרן 40 סנט אך בתוספת של כ-24% בריביות המשולמות בכל מקרה, כך שעדיין מצבי טוב יותר מהמחזיק במניה. אני אקבל במצטבר 64 סנט לעומת המחזיק במניה שנשאר עם 40 סנט. אם המניה ירדה 30% (ולא נגעה בירידה של 40%) אזי המחזיק במניה יישאר עם 70 ואני עם 124. לכן, להערכתי זהו כלי מעניין שניתן להחזיק בו בתיק, אך לא באחוזים ניכרים עקב הסיכון שבכ”ז גלום בו.

שערי הבסיס שנקבעו  למניות עם הנפקת המוצר הם-

PM- 82.95    שער נוכחי- 90.13

V   – 175.21  שער נוכחי- 197.4

AIG- 46.41    שער נוכחי- 48.3

מכיוון שחלה עלייה במחירי המניות מאז הנפקת המוצר ובהתאם חלה ירידה בסיכון המוצר (דרושה ירידה גבוהה מ-40% מהשערים הנוכחיים) קומרצ’בנק מתמחר את המוצר כיום, חודשיים לאחר הנפקתו, בסביבות 107.

במצב זה, להערכתי, כדאיות רכישת המוצר פוחתת ולכן כדאי אולי להמתין למימוש בשווקים ובהתאם לירידת מחיר הסטרקצ’ר.

  אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא, וכן אין לראות בו כהמלצה לקנות ו/או למכור את ני”ע המוזכרים בו ו/או ני”ע אחרים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ”ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב עשוי לקנות, למכור, לייעץ או להחזיק, עבורו או עבור אחרים בניירות הערך המוזכרים בכתבה.

תגובות