מפלאי החשבונאות: UBS הרוויח 29 מיליארד דולר ברבעון!! 01.09.23

במבט מדוקדק יותר על הדוחו”ת  ניתן לראות כי רובו של הרווח הינו חשבונאי.

הבנק השוויצרי UBS הנסחר בשווי שוק של  86 מיליארד דולר דיווח על הרווח הרבעוני הגבוה ביותר אי פעם בתולדות ענף הבנקאות העולמית. הבנק רשם רווח נקי של 28.9 מיליארד ברבעון השני של 2023. במונחים שנתיים מדובר על מכפיל רווח של 0.74! מדהים!

תזכורת: לפני מס’ חודשים החלה טלטלה במערכת הבנקאית בארה”ב,בעיקר בקרב הבנקים האזוריים שהואצה בשל קריסתם של שלושה הבנקים האמריקאים בנק סילקון ואלי, סילברגייט וסיגנצ’ר שמנהלים יחדיו מעל ל־350 מיליארד דולר. טלטלה זו הדביקה את מערכת הבנקים באירופה, במיוחד את הבנקים הממונפים, כשקרדיט סוויס היה אחד מהם.

מניית קרדיט סוויס איבדה מעל ל־98% מערכה מאז 2007, כספים רבים נמשכו מהבנק הוותיק בן 167 השנים, שהיה על סף פשיטת רגל. קריסה של הבנק, עלולה היתה לערער את המגזר הפיננסי הגלובאלי כולו.

אי לכך, לחצו הרגולטורים השוויצרים (שנלחצו בעצמם) על UBS וקרדיט סוויס להתמזג:

במטרה להגן על UBS מפני הסיכונים הטמונים בנכסים של קרדיט סוויס, האוצר השוויצרי העניק לו בטוחות להפסדים בשווי של 9.6 מיליארד דולר. בנוסף, הבנק המרכזי יספק לו סיוע בנזילות עד לסכום של 110 מיליארד דולר. בנוסף, בעקבות הרכישה נימחקה ההשקעה של מחזיקי אג”ח של קרדיט סוויס בשווי 17 מיליארד דולר.

העסקה אושרה על ידי הרגולטורים בשוויץ שלא העניקו לבעלי המניות של קרדיט סוויס זכות להצביע עליה.

בדיעבד, לאחר מס’ חודשים, ללא שנטל על עצמו שום סיכון מתברר שעיסקה זו הייתה מעולה עבור בנק UBS שהציג רווח חשבונאי אדיר בשל הפער החשבונאי בין התשלום ששילם על קרדיט סוויס, 3.8 מיליארד דולר, לבין הערך של נכסי קרדיט במאזן.

שימו לב: ללא השיערוך הרווח של UBS היה מסתכם ב 1.1 מילירד דולר בלבד המשקף מכפיל רווח של קרוב ל-20 במונחים שנתיים.

באתרים הפיננסיים השונים ( שעובדים באופן טכני) אין כמובן ניטרול של שינויים חשבונאיים ו/או רווחים חד פעמיים ולכן עד הרבעון השני 2024 יראו מכפיל מאד נמוך לפי 4 רבעונים אחרונים של 2.5-3 לערך שכמובן אינו מייצג כלל את הריווחיות האמיתית של הבנק.

דוגמא זו הינה מנורת אזהרה שאם משהו נראה טוב מדי, כדאי לבדוק לעומק.

שבת שלום.